We bekeken welke waarden belangrijk zijn, wat wijzelf verwachten van onze vrijwilligers maar ook wat we hen kunnen aanbieden. Er is met alle vrijwilligers een gesprek geweest om de verwachtingen te bepalen.

Nooit deden we met Het Entrepot meer beroep op vrijwilligers dan vorig jaar, mede door de komst van De Tank en de vele andere producties. Dit was enkel mogelijk als de inzet van vrijwilligers oprecht gewaardeerd en beloond werd. Er werd hier afgelopen jaar dan ook zwaar op ingezet.

Zo ontwikkelden we een stickerboek (in Panini-stijl), waarin stickers met foto’s van verschillende vrijwilligers kunnen verzameld worden. Die stickers krijg je per gewerkte shift of ander engagement. Volle boekjes kunnen ingewisseld worden voor verschillende beloningen. Dat gaat van ‘een complimentje op de Facebookwall’ tot een sweater van Het Entrepot of een deelname aan de teambuilding.Deze originele aanpak werd goed ontvangen. De stickers werden intens gespaard en geruild, wat ook maakt dat nieuwe vrijwilligers zich sneller aangesproken voelden.

Belonen is één zaak, maar misschien wel nog belangrijker is het interessant maken van het takenpakket van vrijwilligers. Zo geven we de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan, iets te organiseren, met budget en ondersteuning. In het verleden werd zoverschillende keren een Rollerdisco georganiseerd. Ondanks de goede eerste meetings bleek in augustus dat een paar vrijwilligers iets te veel hooi op hun vork genomen hadden en moesten afhaken. Hierna werd beslist om de opvolger, de FratParty, niet te laten doorgaan.

Daarnaast werd bekeken hoe we de vrijwilligerswerking kunnen zien als vormingstrajecten voor de vrijwilligers, waarin men kan groeien, persoonlijke talenten kan ontdekken en ontwikkelen. We zitten hier in de verkennende fase. Duidelijk is dat hier de bijdrage van het volledige team noodzakelijk zal zijn. In een ideaal scenario met verschillende werkgroepen als techniek, communicatie, events, …

Ondanks het feit dat er in 2017 een 20-tal nieuwe vrijwilligers zijn bijgekomen - en die het allemaal erg leuk vonden - blijft het vaak moeilijk om alle shifts gevuld te krijgen.

De grote producties zoals URB, Vama Veche en Taste A Lot zijn erg gesmaakt en zorgen er ook voor dat nieuwe vrijwilligers de weg vinden naar Het Entrepot. Het zijn de kleinere producties en expo’s die klaarblijkelijk een stuk minder aantrekkelijk zijn. We hadden in 2017 een 65-tal vrijwilligers waarvan 25 erg actief betrokken waren in de werking. Aangevuld met 75 radiomakers, 10 videocrew leden, 30 fablabbers en 10 leden van team Sfeerbeheer komen we op een 200-tal jongeren die zich afgelopen jaar vrijwillig engageerden binnen de Entrepot-werking.